Omgaan met je eigen emoties: what to do?

Uiteraard houden we intens veel van onze kind(eren) en hoewel we ze niet meer weg kunnen denken uit ons leven en hoe leuk, grappig, lief, vrolijk ze ook zijn soms halen ze je het bloed onder de nagels vandaan. Of het word je om welke reden dan ook gewoon allemaal even te veel. We kennen allemaal wel van die dagen dat alles in het honderd loopt of waarop we het moederschap echt even niet zo tof meer vinden. Voor dit dagen deel ik graag wat tips met je:

  • Kijk wat de oorzaak van het gedrag is. Groeispurt? Slecht geslapen? Ziek geweest? Spannende dingen? Te veel gedaan? Veranderingen in het gezin? Als je het verhaal achter het signaal kent dan kun je vaak veel beter met de situatie omgaan als je je inleeft in je kind. Vind je het dan ook nog lastig?
  • Keer je dan even van je kind en tel tot tien voordat je reageert. Let op je ademhaling. Heb jij echt een flinke baaldag, baalmoment of whatever en je kind is niet in de buurt. Gooi het er dan gewoon lekker uit. Daarna kunt je het loslaten en weer DOOR!
  • Sta stil bij de leuke momenten! Maak samen met je kind of alleen voor jezelf een ‘leuke-dingen-boekje’ en schrijf elke avond 3 of 5 dingen op wat zo fijn was die dag of waar je dankbaar voor bent. Waar je je op richt wordt groter. Als je dit elke dag beschrijft dan krijg je dit meer en meer terug. In de praktijk en in je gevoel!
  • Maak het jezelf niet te moeilijk. Vraag niet te veel van jezelf of van je kind. Doe relaxte dingen.
  • Zorg heel goed voor jezelf! Neem je eigen plek in en zet jezelf op nummer 1. Laad jezelf op tijd op, zodat je de mindere moment beter kan handelen. Ervaar je veel onrust? Rationaliseer dit dan niet weg. Verdring het ook niet met werken, eten, je mobiel of continu tv kijken, om maar iets te noemen. Kijk per uur, of als dat nog te ver weg is voor je, per half uur of kwartier waar jij op dat moment ECHT behoefte aan hebt. Doe dat dan! Kijk daarna weer verder waar je het komende uur behoefte aan hebt. Met alles! Rondom een activiteiten, het voedsel dat je tot je neem, de contacten die je onderhoud. Vertraag gewoon wat. Sta stil bij wat je echt wilt. Kijk eens vol verwondering om je heen, wees nieuwsgierig naar wat er is. Kijk op zo’n moment eens naar wat je hebt en wat je daarvan wilt op dat moment in plaats van dat je je richt op datgene wat je nog niet hebt maar wel zo graag wilt. Dus willen wat je hebt in plaats van hebben wat je wilt. Minder doen. Meer zijn.
  • Maak sowieso een LOVE lijst voor alleen jezelf. En één voor samen met je kind/gezin. Op de lijst van jullie samen schrijf je de activiteiten en dingen op waarmee jij je kind, je gezinsleven, het ouderschap weer gaat omarmen, waar je samen blij van wordt en de komende uurtjes weer op vooruit kunt. De LOVE lijst voor jezelf bestaat uit alle dingen waar jij instant blij van word en misschien wel volledig verliefd weer word op je zelf of gaat worden als je zelfliefde aan de lage kant is. Nu kies je ervoor deze omhoog te schroeven. Muziek, een activiteit, iets waar je heel goed in bent en fucking trots mee word op jezelf, everything that makes you smile en waarmee je in het moment leeft. Wie weet is meditatie wel iets voor je. (Eerst proberen, dan een mening vormen.) Meditatie verandert namelijk de hersenen. Dat is gunstig voor leuker en makkelijker opvoeden. Het verandert met name hersengebieden die te maken hebben met zintuiglijk waarnemen, emotieregulatie, besluitvorming, geheugen, leren, empathie en stress veranderen in gunstige zin. Laat die kop met liefde maar overstromen zodat je ook met al die liefde die daaroverheen stroomt op je kind kunt reageren. Wow!

Wat past bij jou en ga je in het vervolg zeker doen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *